آسیب مینیسک زانو

در مفصل زانو منیسک ها به عنوان جذب کننده های شوک عمل می کنند در صورتی که تمام مینیسک برداشته شود فشار وارده بر سطح غضروفی مفصل به طور فزاینده ای افزایش می یابد. همچنین وزن بدن نیز روی قسمت کوچکتری از غضروف مفصل متمرکز می گردد و این موجب بالا رفتن احتمال ساییدگی می‌شود. آسیب دیدگی مینیسک داخلی در مقایسه با مینیسک خارجی در حدود ۵ برابر بیشتر است. صدمات مینیسک می تواند به تنهایی و یا به صورت ترکیبی همراه با رباط های جانبی و یا متقاطع اتفاق افتد.


مکانیسم آسیب مینیسک زانو :

چرخش به عنوان معمول ترین مکانیسم آسیب دیدگی محسوب می شود برای مثال می توان به این اشاره کرد آسیب دیدگی مینیسک داخلی هنگام چرخش خارجی ساق پا و آسیب دیدگی مینیسک خارجی هنگام چرخش داخلی ساق پا نسبت به استخوان ران حادث می شود. در بازیکنان جوان پارگی دست سطلی منیسک متداولترین نوع است و در آن قسمت اعظم مینیسک به میان سطوح مفصلی متشکل از استخوان درشت نی و ران رانده می شود.


علائم اسیب مینیسک:

به طور کلی علائم و نشانه های مربوط به آسیب، خیلی حاد نیست. علاوه بر محدودیت در باز شدن مفصل، وجود درد، قفل کردن و تورم نیز حادث می شود.
بر خلاف آسیب رباط متقاطع در آسیب مینیسک، تورم مکن است روز بعد از بروز آسیب دیدگی نمایان شود در پارگی دست سطلی زانو به شدت قفل میشود و بازیکن قادر به باز کردن مفصل به طور کامل نیست. علائم و نشانه های مربوط به مینیسک خارجی کمتر معمول است. شایع‌ترین علامت آن وجود درد در قسمت خارجی مفصل زانو است همچنین قفل کردن و تورم در زانو نیز کمتر مشاهده می‌شود. در انجام معاینات به طور معمول درد مشخص در هنگام لمس کردن فضای مفصلی وجود خواهد داشت. همچنین هنگام حرکت به ویژه باز کردن و یا خم کردن در اغلب مواقع درد بروز می کند.

بیشتر بخوانید ...  آسیب تاندون آشیل

تمرینات-تخصصی-آسیب-مینیسک,ورزش-برای-آسسب-به-مینیسک
تمرینات-تخصصی-آسیب-مینیسک,ورزش-برای-آسسب-به-مینیسک

درمان آسیب دیدگی های مینیسک:

به طور کلی درمان صدمات مینیسک مستلزم انجام عمل جراحی است در اغلب مواقع قسمت آسیب دیده نیز برداشته می شود با این حال در موارد استثنایی امکان ترمیم نیز وجود دارد. جراحی نیز به وسیله مفصل نگاری یا آرتروسکوپی انجام می شود. در این حالت امکان ارزیابی واضح آسیب‌دیدگی فراهم می‌شود. در قفل شدن های شدید، مفصل زانوی بازیکن باید تا زمان جراحی وزن گذاری را به وسیله عصا انجام دهد تا بدین وسیله از بروز آسیب های غضروفی و التهاب طولانی مدت جلوگیری به عمل آید.


پیش بینی روند بهبودی مینیسک زانو:

پیش بینی روند بهبودی متعاقب جراحی به نظر خوب می رسد اکثر بازیکنان پس از گذراندن دو تا سه هفته تمرینات توانبخشی رضایتبخش، قادر به ازسرگیری فعالیت خواهند بود به هر حال این مطلب حائز اهمیت است که تا بازیابی دامنه کامل حرکتی و از بین رفتن تورم از شروع فعالیت ممانعت شود.
در موارد بخیه زدن مینیسک زمان توانبخشی به طور قابل توجهی طولانی تر است. به علاوه منیسک ترمیم یافته باید حمایت شود. دوره کلی توانبخشی در این حالت شش ماه به طول خواهد انجامید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای

Leave a Comment

8 + هفت =