آسیب رباط متقاطع قدامی و خلفی

رباط متقاطع قدامی از جمله آسیب‌های بسیار معمول در ورزش فوتبال می باشد. آسیب در مواقع چرخش یا باز شدن بیش از حد مفصل زانو بروز می کند. پیچ خوردگی حتی در صورتی که در نتیجه تکل و یا برخورد بدنی نیز نباشد می تواند از جمله دلایل معمول این آسیب باشد در مواقع استثنایی آسیب در حین باز شدن یا خم شدن بیش از حد مفصل زانو نیز اتفاق می‌افتد.


تشخیص آسیب رباط متقاطع قدامی:

در صورت وجود هرگونه شبهه در مورد بروز آسیب دیدگی رباط متقاطع، انجام معاینات توصیه می شود. امکان دارد به دلیل وجود تورم و درد در مرحله حاد آسیب دیدگی، ارزیابی ثبات مفصل به وسیله آزمون ثبات با دشواری مواجه شود. به طور تقریبی ۷۵ درصد از بازیکنانی که دارای خونریزی خارجی در مفصل زانو هستند دچار آسیب دیدگی رباط متقاطع قدامی شده اند. در این مورد مفصل می تواند تا حد زیادی سفت و حساس باشد. در حدود ۵۰ درصد از بازیکنان، همراه با آسیب دیدگی رباط متقاطع آسیب منیسک را نیز تجربه می کنند حدود ۳۰ درصد نیز اسیب‌های دیگر زانو از قبیل صدمات مربوط به غضروف، پارگی کپسول مفصلی را همراه با آسیب دیدگی رباط متقاطع تجربه می کنند.


درمان آسیب رباط متقاطع قدامی:

درمان در آسیب رباط متقاطع قدامی به سطح فعالیت و سن بازیکنان آسیب دیده وابسته است. جراحی زمانی انجام می‌شود که مفصل دامنه حرکتی خود را باز یافته و تورم و التهاب نیز ناپدید شده باشد. متعاقب عمل جراحی اجرای بلافاصله تمرینات توسعه دامنه حرکتی و تحمل وزن شروع می‌شود. بلافاصله بعد از جراحی فیزیوتراپی شروع میشود. دوره توانبخشی به طور معمول ۶ ماه به طول می انجامد اگرچه جراحی موجب می شود تا بازیکن ثبات و عملکرد خود را باز یابد اما احتمال بروز تغییرات ناشی از ساییدگی با ادامه فعالیت به طور معنی داری بالا است.

بیشتر بخوانید ...  10 کاری که بعد از ماساژ درمانی نباید انجام داد

آسیب رباط متقاطع خلفی:

اسیب رسیدن به رباط متقاطع خلفی به طور نسبی در فوتبال غیر معمول است. آسیب‌های مربوط به رباط متقاطع قدامی در حدود ۲۰ برابر بیشتر از خلفی است. مکانیسم آسیب به شکل یک ضربه مستقیم به ساق پا است که در نتیجه منجر به عقب راندن ساق نسبت به استخوان ران می‌شود در موارد استثنایی، آسیب به دلیل خم شدن بیش از حد مفصل زانو واقع می شود. دروازه بانان به طور ویژه‌ای در معرض این نوع آسیب قرار دارند.


تشخیص رباط متقاطع خلفی:

علائم و نشانه های مربوط به آسیب دیدگی رباط خلفی در مقایسه با رباط قدامی خفیف تر است تورم به میزان کمتر ظاهر می شود و در هنگام لمس موضع، بازیکن یک درد غیر معمول در عمق و خلف زانو احساس می‌کند. تشخیص بر اساس آزمون ثبات صورت می‌گیرد. در ارزیابی ثبات، حرکت کشویی ساق به سمت عقب قابل مشاهده است ساق پا نسبت به استخوان ران به سمت عقب میلغزد.


درمان رباط متقاطع خلفی :

انجام توانبخشی به عنوان درمان آسیب رباط متقاطع خلفی برای بازیکنان توصیه می شود. در صورت ضرورت جراحی نیز انجام می شود به ویژه زمانی که آسیب به صورت ترکیبی یعنی صدمه به رباط متقاطع خلفی و رباطهای جانبی نیز باشد.


پیش بینی روند بهبودی رباط متقاطع خلفی:

به طور کلی نتایج حاصل از توانبخشی در مورد آسیب رباط متقاطع خلفی رضایتبخش به نظر می رسد

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

Leave a Comment

پنج + هجده =